Roman Gajda, urodzony 10 marca 1908 roku w Pabianicach, to niezwykle interesująca postać w polskiej historii literatury i dziennikarstwa. Jego twórczość wykraczała poza tradycyjne ramy, stawiając go w gronie cenionych autorów. Zmarł 31 sierpnia 1984 roku, pozostawiając po sobie bogaty dorobek artystyczny.
Jako samouk, Gajda zdołał zdobyć uznanie, dążąc do doskonałości w swoim warsztacie twórczym. Jego działalność dziennikarska oraz literacka na stałe wpisały się w polski krajobraz kulturowy, inspirując kolejne pokolenia twórców.
Życiorys
Roman Gajda przyszedł na świat w rodzinie robotniczej, gdzie jego ojciec pracował jako tkacz, a matka była prządką. Difficult conditions of living nie pozwoliły mu na kontynuowanie edukacji, więc zakończył ją na szkole podstawowej. W wieku 18 lat zadebiutował ze swoimi utworami – wierszami oraz prozą w „Gazecie Pabjanickiej”. Tuż przed wybuchem II wojny światowej napisał swoją pierwszą autobiograficzną powieść pt. Miasto mojej młodości, która rozgrywa się w Pabianicach. Chociaż miała być opublikowana przez Wydawnictwo „Rój”, plan ten pokrzyżował wybuch wojny.
Podczas hitlerowskiej okupacji Gajda musiał ukrywać się przed niemiecką policją z powodu artykułu, który napisał, w którym ośmieszał Hitlera. W końcowych latach wojny podjął pracę w redakcji „Głosu Ludu”, a potem w Polskiej Agencji Wydawniczej. W 1948 roku zakończył pisanie powieści fantastycznonaukowej Ludzie ery atomowej. Niestety, jego zamiar przeredagowania dzieła zgodnie z wymogami socrealizmu sprawił, że zdecydował się nie publikować go wówczas. Ostatecznie powieść ujrzała światło dzienne dopiero w 1957 roku, w czasie odwilży.
Antoni Smuszkiewicz twierdzi, że gdyby Ludzie ery atomowej ukazali się w rok po jej ukończeniu (rok po Schronie na Placu Zamkowym Ziemińskiego, a trzy lata przed Astronautami Lema), miałaby szansę otworzyć nowy rozdział w historii polskiej fantastyki science fiction. Niestety, wydanie osiem lat po napisaniu sprawiło, że w porównaniu do dzieł Lema była anachroniczna i nie wpłynęła na rozwój polskiego science fiction powojennego.
W 1970 roku, mimo braku formalnego wykształcenia filologicznego, Gajda opublikował Wybór idiomów angielskich w Wydawnictwie „Wiedza Powszechna”, które było wznawiane kilkukrotnie w kolejnych latach. Był również autorem radiowego słuchowiska Tahiti. Jego dzienniki z lat 1945–1960 pozostały w rękopisie.
Przypisy
- a b Mirosława Podhajecka. A Comparative Analysis of Piotr Borkowski’s (1963) and Roman Gajda’s (1970) English-Polish Phraseological Dictionaries: Practice vs. Theory. „Lexikos”. 32, s. 332, 03.10.2023 r. Opole: Uniwersytet Opolski.
- Sławomir Saładaj: Fantasta. um.pabianice.pl. [dostęp 03.10.2023 r.]
- Roman Gajda. timenote.info. [dostęp 01.04.2023 r.]
- Smuszkiewicz 1982 ↓, s. 222-223.
- Smuszkiewicz 1982 ↓, s. 219-220.
- Andrzej Niewiadowski: Literatura fantastycznonaukowa. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN, 1992, s. 51. ISBN 83-01-10122-9.
- a b c d Niewiadowski i Smuszkiewicz 1990 ↓, s. 68.
Pozostali ludzie w kategorii "Media i komunikacja":
Anna Kołodziejska | Bartosz Józefiak | Zygmunt Bartkiewicz | Ryszard Badowski | Magdalena Majewska | Andrzej GramszOceń: Roman Gajda