Bogumił Bereś


Bogumił Bereś to postać, która swoją obecnością wzbogaciła świat inżynierii i budownictwa. Urodził się w 1944 roku w Pabianicach i przez całe życie łączył pasję do technologii z praktycznym podejściem do projektowania.

Był uznawanym inżynierem, a także konstrukcjonistą, ds. budowy szybowców. Zmarł 2 lutego 2016 roku, pozostawiając po sobie trwały ślad w branży, której poświęcił swoją karierę.

Życiorys

Bogumił Bereś przyszedł na świat w Pabianicach, gdzie ukończył Szkołę Podstawową nr 6 oraz II Liceum Ogólnokształcące im. Królowej Jadwigi. Następnie podjął studia na Politechnice Warszawskiej, co otworzyło mu drzwi do kariery inżynieryjnej.

W roku 1964, uczestniczył w II Krajowym Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu z zespołem „Chochoły”. Trzy lata później, w 1967 roku, założył zespół wokalno-instrumentalny „Kwadraty”, który zdobył uznanie w klubach studenckich, takich jak klub Politechniki „Stodoła”, a także nagrywał utwory dla Rozgłośni Harcerskiej.

Po uzyskaniu tytułu magistrza inżyniera na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa (MEiL-u) Politechniki Warszawskiej, w 1972 roku rozpoczął pracę jako konstruktor w zakładach lotniczych WSK Mielec, gdzie miał okazję pracować m.in. przy konstrukcji samolotu PZL M-15 Belpfegor. W 1979 roku przeniósł się do Przedsiębiorstwa Doświadczalno-Produkcyjnego Szybownictwa PZL-Bielsko w Bielsku-Białej, gdzie objął stanowisko głównego konstruktora.

W tym okresie, Bogumił Bereś wprowadził modyfikacje do szybowca SZD-48-3 Jantar Std. oraz odpowiadał za rozwój produkcji seryjnej szybowców SZD-50-3 Puchacz i SZD-51 Junior. Jego doświadczona ręka zaprojektowała również prototypy szybowców Jantar-15 i SZD-52 Krokus. Był innowatorem, tworząc urządzenie do automatycznego sterowania klapą, a także prowadząc badania nad szybowcem SZD-48-4 Jantar, którego skrzydło opierało się na profilu NN-17. Ponadto, zaprojektował wyczynowy szybowiec SZD-56 Diana.

W 1995 roku, Bereś założył Biuro Projektowe „B”, gdzie projektował innowacyjne rozwiązania takie jak łopaty kompozytowe do elektrowni wiatrowych oraz ramy z kompozytu węglowego do rowerów górskich i specjalistyczny wózek do transportu szybowców. Po zakończeniu działalności PDPSz PZL-Bielsko, wykupił prawa do szybowca SZD-56 Diana, co pozwoliło na dalszy rozwój tego modelu pod nowym oznaczeniem SZD-56-1 Diana 1.

Kolejnym ważnym krokiem było współpraca z prof. Krzysztofem Kubryńskim nad wersją SZD-56-2 Diana 2, która stanowiła rozwój Diana 1. Szybowce te cieszą się uznaniem jako jedne z najlepszych w świecie szybowców wysokowyczynowych. Dzięki nowatorskiej koncepcji aerodynamicznej oraz zaawansowanej technologii budowy z materiałów kompozytowych, zdobyły wiele rekordów, w tym krajowe i światowe, a także liczne nagrody na zawodach międzynarodowych.W czasie pracy w Mielcu uzyskał licencje pilota samolotowego i szybowcowego. W 2009 roku, Aeroklub Polski odznaczył go Medalem Tańskiego.

Bogumił Bereś pozostaje w pamięci jako wybitny konstruktor lotniczy, szczególnie w zakresie zaawansowanych konstrukcji szybowców. Po zakończeniu swojej kariery, spoczął na Cmentarzu Komunalnym Kamienica w Bielsku-Białej.

Przypisy

  1. Maciej Zasuwa "Zmarł mgr inż Bogumił Bereś" PW MEiL 05.02.2016 r.
  2. M. Dębski, D. Dębski: Wybrane zagadnienia wytrzymałości zmęczeniowej konstrukcji lotniczych, Wydawnictwa Naukowe Instytutu Lotnictwa 2014 r., ISBN 978-83-63539-06-1.
  3. Praca zbiorowa pod red. A. Glass, T. Murawski: Polskie Szybowce 1945-2011 – Problemy rozwoju. Wydawnictwo: SCG 2012 r. [dostęp 24.11.2015 r.]
  4. Andrzej Glass, Tomasz Murawski (praca zbiorowa), Polskie szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju, Wydawnictwo SCG, Bielsko-Biała 2012 r., ISBN 978-83-932826-0-9, s. 227.
  5. Zmarł konstruktor „Diany” - termin uroczystości pogrzebowych. dlapilota.pl. [dostęp 08.02.2016 r.]
  6. Diana 2 - List of Winners.
  7. II Festiwal Polskiej Piosenki, Opole 1964.

Pozostali ludzie w kategorii "Inżynieria i technologie":

Radosław Hans | Maria Mielczarek | Henryk Dajniak | Andrzej Pszenicki

Oceń: Bogumił Bereś

Średnia ocena:4.45 Liczba ocen:22