Eugeniusz Wyrwicki


Eugeniusz Sylwester Wyrwicki, ur. 30 grudnia 1901 r. w Pabianicach, to postać, która zapisała się w historii Wojska Polskiego jako notable major dyplomowany pilot. Jego życie, choć krótkie, było pełne znaczących wydarzeń i osiągnięć, które warto odkryć.

Wyrwicki zmarł 7 czerwca 1940 r. w Rouen. Jego kariera lotnicza oraz zaangażowanie w służbę wojskową stanowią ważny element polskiego dziedzictwa wojskowego, które wciąż inspiruje kolejne pokolenia.

Życiorys

Eugeniusz Wyrwicki przyszedł na świat w Pabianicach jako syn Jakuba, stelmacha i kołodzieja, oraz Weroniki, krawcowej-szwaczki. Miał dwoje rodzeństwa: Dobrosława, który uzyskał tytuł doktora nauk lekarskich, oraz Wandę, pracującą jako nauczycielka. Po wybuchu powstania warszawskiego, oboje jego rodzice zostali przesiedleni do Dulagu 121 w Pruszkowie, skąd 12 sierpnia 1944 roku zostali przewiezieni do obozu koncentracyjnego Auschwitz, jednak udało im się przeżyć.

W listopadzie 1918 roku, Eugeniusz wraz z bratem brał udział w rozbrajaniu żołnierzy pruskich. Angażował się w wojnie polsko-radzieckiej, co zapewniło mu możliwość podjęcia studiów. Nie skorzystał jednak z tej szansy, decydując się na ochotniczą służbę w Wojsku Polskim w 1920 roku. W 1923 roku ukończył Oficerską Szkołę Piechoty. 2 lipca 1923 roku Prezydent RP mianował go podporucznikiem ze starszeństwem z dnia 1 lipca 1923 roku oraz 46. lokatą w korpusie oficerów piechoty, co doprowadziło do jego przydzielenia do 32 pułku piechoty w Modlinie.

Rok później zgłosił się na ochotnika do lotnictwa. Rozpoczął szkolenie, które obejmowało Niższą oraz Wyższą Szkołę Pilotów, a w grudniu 1925 roku przeszedł z korpusu oficerów piechoty do korpusu oficerów aeronautycznych, wchodząc równocześnie w skład 6 pułku lotniczego we Lwowie. Od 1928 roku był związany z 3 pułkiem lotniczym w Poznaniu.

W listopadzie 1929 roku brał udział w zdjęciach do filmu „Gwiaździsta eskadra”. Niestety, 12 listopada tego samego roku, podczas jednej z powietrznych walk na wysokości około 800 metrów, doszło do tragicznej kolizji. W wyniku niebezpiecznej sytuacji, samolot pilotowany przez porucznika Wyrwickiego uległ uszkodzeniu, a on musiał przymusowo lądować w Krzyżownikach. Na szczęście, choć jego maszyna została zniszczona, pilot wyszedł z tego zdarzenia bez szwanku.

W latach 1931-1933 brał udział w XII Kursie Normalnym Wyższej Szkoły Wojennej w Warszawie, a po jego ukończeniu, na mocy decyzji z 1 października 1933 roku, uzyskał tytuł oficera dyplomowanego. Jego kariera w Ministerstwie Spraw Wojskowych nabrała tempa, gdy przeniósł się do 1 pułku lotniczego w Warszawie. 22 listopada 1934 roku objął dowództwo w 113 eskadrze myśliwskiej, gdzie szybko doprowadził jednostkę do poziomu jednej z najlepiej wyszkolonych eskadr myśliwskich 1 pułku lotniczego.

W 1935 roku ukończył kurs dowódców eskadr, a 1 listopada 1936 roku zdał dowództwo eskadry. Został wykładowcą w Wyższej Szkole Lotniczej w Warszawie, a w czerwcu 1939 roku stawiał czoła wyzwaniom jako szef sztabu Brygady Pościgowej. To właśnie on był jednym z twórców pionierskiego systemu wczesnego ostrzegania dla jednostki, co umożliwiło skuteczne naprowadzanie na niemieckie samoloty atakujące Warszawę.

W dniach od 1 do 7 września 1939 roku wspierał sztab Brygady Pościgowej, a 7 września przeniósł się z jednostką w okolice Lublina. 10 września przeprowadził zwiad lotniczy, lądował na lotnisku na Mokotowie i przekazał rozkazy dotyczące sztabowych map Armii „Poznań” i „Pomorze”. 18 września Brygada Pościgowa otrzymała zadanie ewakuacji do Rumunii, a 17 września major Wyrwicki, pilotując RWD-13, dostarczył rozkazy Naczelnego Wodza do Warszawy. Niestety, jego maszyna uległa zniszczeniu podczas lądowania.

W chwilach chaosu związanych z kapitulacją Warszawy, Eugeniusz Wyrwicki postanowił przedostać się za granicę. 22 września 1939 roku, po zdemontowaniu fotela w P.11a i bez spadochronu, razem z ppłk. Mateuszem Iżyckim, starał się uciec z Warszawy, co udało im się zrealizować, docierając na Węgry.

Po przybyciu do Francji, pełnił rolę instruktora, a niebawem został mianowany dowódcą 4 dywizjonu myśliwskiego. Jednakże z powodu problemów z odpowiednim wyposażeniem, dywizjon nie został sformowany. Od 3 czerwca 1940 roku, Wyrwicki przewodził polskiemu podwójnemu kluczowi frontowemu nr 7 „Wy”, który był częścią francuskiego dywizjonu myśliwskiego II/10. Jego zadaniem była walka na osprzęcie Bloch MB.152, stacjonując w Bernay, w pobliżu Amiens.

7 czerwca 1940 roku, o godzinie 4:00, z Bernay wyruszyło 11 samolotów prekursora Groupe de Chasse II/10, w celu przeprowadzenia patrolu. Około 6:30, w okolicach Amiens, napotkali oni nieprzyjacielskie Bf 109 oraz duże ilości Bf 110, co spowodowało dezorganizację dywizjonu. W wyniku walki, czterej Polacy – major Wyrwicki, ppor. Dudwał, ppor. Poniatowski i ppor. Radomski, zostali sami, po tym jak inni wycofali się po zestrzeleniu jednego z francuskich pilotów.

Podporucznik Radomski zdołał odlecieć po zestrzelonym samolocie, lecz major Wyrwicki oraz ppor. Poniatowski odnieśli rany. Po przymusowym lądowaniu, major Wyrwicki zmarł w szpitalu w Rouen. Został pochowany na cmentarzu wojennym w d’Auberive nad Marną (grób nr 284).

Eugeniusz Wyrwicki był szczęśliwie żonaty z Felicją, z którą miał dwoje dzieci: Zofię i Bogumiła. Niestety, Bogumił Wyrwicki, który walczył w powstaniu warszawskim, zginął tragicznie w obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau.

Ordery i odznaczenia

Wyrwicki Eugeniusz został uhonorowany wieloma odznaczeniami za swoje zasługi i waleczność. Poniżej znajduje się lista jego orderów i odznaczeń:

  • Krzyż Srebrny Orderu Wojennego Virtuti Militari nr 12095 (przyznany pośmiertnie, zgodnie z rozkazem Naczelnego Wodza Polskich Sił Zbrojnych nr 5/41),
  • Złoty Krzyż Zasługi,
  • Srebrny Krzyż Zasługi (przyznany 19 marca 1937 roku),
  • Polowa Odznaka Pilota,
  • Krzyż Wojenny (przyznany we Francji).

Przypisy

  1. a b c Dobrosław Wyrwicki. [w:] Kolekcja akt żołnierzy zarejestrowanych w rejonowych komendach uzupełnień, sygn. II.56.2243 [on-line]. Wojskowe Biuro Historyczne. [dostęp 14.06.2024 r.]
  2. Program „Straty osobowe i ofiary represji pod okupacją niemiecką”. Fundacja „Polsko-Niemieckie Pojednanie”. [dostęp 14.06.2024 r.]
  3. a b c Wojciech Mazur: RWD-13. T. 86. Edipresse Polska S.A., 2016, s. 49, seria: Wielki Leksykon Uzbrojenia. Wrzesień 1939.
  4. Jerzy Pawlak, Polskie eskadry w latach 1918–1939, s. 82.
  5. Jerzy Pawlak, Polskie eskadry w Wojnie Obronnej 1939, s. 265.
  6. Dziennik Poznański Nr 263 z 14.11.1929 r. Kurier Poznański Nr 525 z 13.11.1929 r. Jerzy Pawlak, Polskie eskadry w latach 1918–1939, s. 238.
  7. Dz. Pers. MSWojsk. Nr 132 z 16.12.1925 roku, s. 720.
  8. Rocznik Oficerski 1928, s. 532, 561.
  9. Rocznik Oficerski 1924, s. 203, 406.
  10. Rocznik Oficerski 1923, s. 218, 465.
  11. Dz. Pers. MSWojsk. Nr 52 z 29.07.1923 roku, s. 493.
  12. Dz. Pers. MSWojsk. Nr 44 z 03.07.1923 roku, s. 439.
  13. M.P. z 1937 r. nr 64, poz. 97 „za zasługi w służbie wojskowej”.

Oceń: Eugeniusz Wyrwicki

Średnia ocena:4.56 Liczba ocen:23