Stanisław Loth


Stanisław Loth, urodzony 21 stycznia 1929 roku w Pabianicach, to postać, która na stałe wpisała się w historię polskiego kina jako wybitny operator i reżyser filmowy. Jego wkład w rozwój nowoczesnych technik filmowych oraz talent w kreowaniu obrazów sprawiają, że jest on jednym z najbardziej uznawanych twórców w tej dziedzinie.

Swoją edukację Loth rozpoczął na PWSF w Łodzi, gdzie ukończył studia w 1954 roku naWydziale Operatorskim. W okresie jego działalności w Polsce, Loth zyskał znaczną reputację, a jego prace były wielokrotnie doceniane.

W latach osiemdziesiątych, w poszukiwaniu nowych możliwości i wyzwań, artysta wyemigrował do Stanów Zjednoczonych. Tam miał szansę rozwinąć swoje umiejętności, pracując jako konsultant dla jednego z największych reżyserów filmowych współczesnego kina, Stevena Spielberga. Jego techniczne umiejętności w zakresie operatorstwa kamer 3D przyniosły mu cztery patenty na nowoczesne techniki w tej dziedzinie.

Filmografia

Reżyseria

Stanisław Loth, utalentowany reżyser, zadebiutował w swojej karierze filmowej pracą nad „Dziewczyna i chłopak” w 1977 roku. Następnie, w 1980 roku, zrealizował popularny serial telewizyjny „Nasze podwórko”, który zyskał uznanie widzów.

Zdjęcia

Właściwy warsztat operatora filmowego Lotha zaczął wykształcać się w latach 60. XX wieku. W 1960 roku jego prace można było podziwiać w filmie „Marysia i krasnoludki”. Kolejne osiągnięcia w jego karierze to:

  • 1961: Świadectwo urodzenia (zdobyło Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki I stopnia),
  • 1962: Dziewczyna z dobrego domu,
  • 1962: Nad rzeką,
  • 1964: Agnieszka 46,
  • 1965: Wyspa złoczyńców,
  • 1966: Powrót na ziemię,
  • 1967: Paryż – Warszawa bez wizy,
  • 1968: Wilcze echa,
  • 1969: Do przerwy 0:1 (serial TV),
  • 1969: Samotność we dwoje,
  • 1970: Abel, twój brat,
  • 1970: Wakacje z duchami (serial TV),
  • 1971: Perła w koronie,
  • 1972: Podróż za jeden uśmiech,
  • 1975: Beniamiszek (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku: nagroda za najlepsze zdjęcia),
  • 1975: Noce i dnie,
  • 1976: Trędowata.

Jego prace charakteryzowały się wysoką jakością wizualną i świadomym podejściem do estetyki filmowej, co sprawiło, że zyskał zaufanie i uznanie w branży filmowej.

Przypisy

  1. Roman Kubiak - My Pabianiczanie. Agencja Dziennikarzy, 2019 r., s. 187-188.

Oceń: Stanisław Loth

Średnia ocena:4.89 Liczba ocen:5