Marian Borkowski


Marian Borkowski, którego data urodzenia to 17 sierpnia 1934 roku, pochodzi z Pabianic. Jest postacią niezwykle wszechstronną w dziedzinie muzyki, zarówno jako kompozytor, muzykolog, jak i pianista.

W ciągu swojej kariery pełnił również wiele innych ról, w tym pedagoga, animatora oraz organizatora życia muzycznego, co świadczy o jego głębokim zaangażowaniu w rozwój kultury muzycznej w Polsce.

Życiorys

Marian Borkowski, znany kompozytor i pedagog, swoją edukację muzyczną rozpoczął w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie studiował w latach 1959–1965 pod okiem Kazimierza Sikorskiego w klasie kompozycji oraz w klasach fortepianu prowadzonej przez Jana Ekiera oraz Natalię Hornowską. Równocześnie kształcił się w zakresie muzykologii na Uniwersytecie Warszawskim, a swoje studia zakończył w 1966 roku, uzyskując dyplom pod kierunkiem Józefa M. Chomińskiego.

W latach 1966–1968, korzystając z rządowego stypendium francuskiego, kontynuował naukę w Paryżu, gdzie studiował kompozycję u takich mistrzów jak Nadia Boulanger oraz Olivier Messiaen w Konserwatorium Paryskim, a także u Iannisa Xenakisa w Ecole Pratique des Hautes Etudes. Jego edukacja muzykologiczna obejmowała również wykłady Jacques’a Chailleya i Barry’ego S. Brooka w Sorbonie, jak również naukę filozofii u Jeana Hyppolite i Jules’a Vuillemina.

Borkowski brał udział w Międzynarodowych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadt w latach 1972 i 1974 oraz w Accademia Musicale Chigiana w Sienie, gdzie zdobył Diploma di Merito w 1973 oraz 1975 roku. W These events allowed him to work with prominent figures in contemporary music, such as György Ligeti, Iannis Xenakis, Karlheinz Stockhausen, and Franco Donatoni.

Po powrocie do kraju rozpoczął karierę akademicką, wykładając kompozycję i instrumentację symfoniczną w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina). Od 1976 roku pełnił różne funkcje na uczelni, w tym prodziekana oraz kierownika Katedry Teorii Muzyki. W 1989 roku otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych i prowadził klasę kompozycji aż do swojego odejścia z Akademii w 2020 roku. Przez kilka lat uczył także w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

Marian Borkowski był również zaangażowany w międzynarodowe kursy mistrzowskie oraz sympozja, odbywające się m.in. w takich miejscach jak Amsterdam, Belgrad oraz Paryż. Od 1989 roku był guest composer w wielu uczelniach na całym świecie, w tym w Concordia University w Montrealu i University of Southern California w Los Angeles.

Wśród jego uczniów znajduje się znacząca liczba kompozytorów polskich, w tym między innymi: Artur Cieślak, Szymon Kawalla, Jerzy Kornowicz, Aleksander Kościów, Bartosz Kowalski oraz wielu innych. Jego studenci zdobyli liczne nagrody na krajowych i międzynarodowych konkursach kompozytorskich.

Muzyka Borkowskiego była wykonywana na koncertach w 25 krajach, a także w wielu festiwalach na całym świecie, w tym w Paryżu, Madrycie, Berlinie oraz Los Angeles. Jego utwory znalazły się na ponad 60 wydaniach płytowych, w tym w tak renomowanych producerach jak Polskie Nagrania • Muza.

Jako pianista koncertował w wielu krajach, a także zrealizował nagrania własnych utworów oraz innych polskich kompozytorów. Jego działalność naukowa obejmuje ponad 30 prac badawczych, analizujących teorię muzyki XX i XXI wieku oraz pedagogikę kompozycji.

Marian Borkowski jest członkiem kilku międzynarodowych organizacji muzycznych oraz brał udział w wielu kongresach i konkursach kompozytorskich, będąc również w jury tych wydarzeń, co czyni go znaczącą postacią w muzycznej społeczności zarówno w Polsce, jak i na świecie.

Nagrody i wyróżnienia

Marian Borkowski otrzymał wiele wyróżnień i nagród w ciągu swojego twórczego życia, co świadczy o jego znaczącym wkładzie w muzykę. Poniżej, przedstawiamy chronologicznie listę jego najważniejszych osiągnięć.

  • 1962 – Nagroda Rektora Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie,
  • 1962 – Stypendium Artystyczno-Naukowe im. Wawrzyńca Żuławskiego Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (do 1964),
  • 1966 – II Nagroda na Konkursie Młodych Kompozytorów w Warszawie za Dram na orkiestrę,
  • 1969 – Nagroda na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. G.B. Viottiego w Vercelli za Toccatę na fortepian,
  • 1974 – III Nagroda na Konkursie Kompozytorskim im. K. Szymanowskiego w Warszawie za Aklamacje na 4 chóry, 6 grup instrumentalnych i organy,
  • 1975 – Diploma di Merito na Międzynarodowych Kursach Kompozytorskich w Accademia Musicale Chigiana w Sienie,
  • 1976 – Nagroda III stopnia Ministra Kultury i Sztuki,
  • 1977 – Nagroda Rektora Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie,
  • 1980 – Nagroda I stopnia Ministra Kultury i Sztuki,
  • 1982 – Nagroda II stopnia Ministra Kultury i Sztuki,
  • 1986 – Nagroda II stopnia Rektora Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie,
  • 1987 – Dyplom VIII Esztergom International Guitar Festival and Seminar (Węgry),
  • 1988 – Nominator do The Kyoto Prize for Creative Arts and Moral Sciences – The Inamori Foundation (Kyoto, Japonia) (do chwili obecnej),
  • 1990 – I Nagroda – Musical Excellence Award na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Nowej Muzyki w Nowym Jorku za Pax in terra II na głos żeński, perkusję i organy,
  • 1990 – Nagroda I stopnia Rektora Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie,
  • 1991 – Dyplom X Esztergom International Guitar Festival and Seminar (Węgry),
  • 1991 – Dyplom Ministerstwa Kultury Republiki Kuby,
  • 1992 – Dyplom Distinquished Leadership Award for Extraordinary Service to the Teaching Profession przyznany przez The American Biographical Institute,
  • 1994 – Dyplom Twentieth Century Achievement Award przyznany przez The Board of Directors of the American Biographical Institute,
  • 1994 – Nagroda I stopnia Rektora Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie,
  • 2003 – Nagroda I stopnia Rektora Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie,
  • 2004 – Srebrny Wawrzyn Olimpijski za Pax in terra II na głos żeński, perkusję i organy,
  • 2004 – Nagroda Specjalna Ministra Kultury i Sztuki,
  • 2004 – Członkostwo Honorowe Stowarzyszenia Musica Sacra w Warszawie,
  • 2005 – Honorowe Obywatelstwo Miasta Pabianic,
  • 2006 – Członkostwo Honorowe Towarzystwa Muzycznego im. Karola Nicze w Pabianicach,
  • 2008 – Nagroda Specjalna Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
  • 2008 – Nagroda Honorowa Związku Kompozytorów Polskich,
  • 2009 – Nagroda im. św. Brata Alberta,
  • 2010 – Nagroda Stowarzyszenia Autorów ZAiKS,
  • 2011 – Nagroda Akademii Fonograficznej Fryderyk w kategorii kompozytor roku muzyki poważnej,
  • 2012 – Grand Prix Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie,
  • 2014 – Nagroda Akademii Fonograficznej Fryderyk w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej za płytę Marian Borkowski – Choral Works (DUX),
  • 2015 – Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
  • 2020 – Tytuł Profesora Honorowego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Wszystkie te osiągnięcia świadczą o niezrównanym wkładzie Mariana Borkowskiego w polską kulturę muzyczną. Jego prace są doceniane zarówno w kraju, jak i za granicą, co czyni go jedną z ważnych postaci w historii muzycznej Polski.

Odznaczenia i wyróżnienia

Marian Borkowski otrzymał liczne odznaczenia i wyróżnienia w ciągu swojej kariery, które stanowią odzwierciedlenie jego znakomitych osiągnięć i wkładu w kulturę oraz naukę.

  • 1971 – Odznaka XX-lecia Zrzeszenia Studentów Polskich,
  • 1977 – Srebrny Krzyż Zasługi,
  • 1979 – Srebrny Medal Premio Vittorio Gui (Włochy),
  • 1981 – Medal Pamiątkowy Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie,
  • 1981 – Złota Odznaka „Zasłużony Pracownik Morza” nadana przez Ministra Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej,
  • 1984 – Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski,
  • 1985 – Odznaka Zasłużony Działacz Kultury,
  • 1988 – Medal Uniwersytetu Narodowego w Seulu,
  • 1989 – Brązowy Medal Za zasługi dla Obronności Kraju nadany przez Ministra Obrony Narodowej,
  • 2002 – Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski,
  • 2004 – Medal Honorowy Pontificia Universidad Católica de Valparaíso (Chile),
  • 2004 – Honorowa Plakieta Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie,
  • 2008 – Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”,
  • 2010 – Medal Za zasługi dla Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina,
  • 2012 – Medal Komisji Edukacji Narodowej nadany przez Ministra Edukacji Narodowej,
  • 2014 – Medal „Pro Masovia” przyznany przez Marszałka Województwa Mazowieckiego,
  • 2021 – Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Dzięki tym osiągnięciom, Marian Borkowski stał się znaczącą postacią w obszarze kultury i edukacji w Polsce oraz zagranicą.

Kompozycje

Marian Borkowski, znany polski kompozytor, stworzył szereg różnorodnych dzieł muzycznych, które obejmują zarówno utwory solowe, jak i orkiestralne. Jego twórczość ukazuje bogactwo form i stylów, co znajduje odzwierciedlenie w poniższej liście kompozycji.

  • Trzy miniatury na fortepian (1953-1955),
  • Cztery mazurki na fortepian (1954-1957),
  • Siedem preludiów na fortepian (1953-1957),
  • Dwa mazurki na fortepian (1958),
  • Wariacje na fortepian (1959),
  • Toccata na fortepian (1960),
  • Sfere na orkiestrę (1961),
  • Sonata na fortepian (1961),
  • Fragmenti na fortepian (1962),
  • Visions I na wiolonczelę solo (1962),
  • Preludia liryczne na sopran i fortepian do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1962),
  • Aria na sopran i 7 instrumentów (1963),
  • Aklamacje na 4 chóry, 6 grup instrumentalnych i organy do tekstów bizantyjskich (1964),
  • Dram na orkiestrę (1966),
  • Kołysanka I na chór mieszany a cappella (1970),
  • Limits na orkiestrę (1971),
  • Kolęda dziecięca na alt, baryton, chór mieszany i organy do słów Józefa Szczawińskiego (1971),
  • Selection for 5 na zespół kameralny (1972),
  • Images I na dowolny głos solo (1973),
  • Psalmus na organy (1975),
  • Norwidiana 75 na głos żeński i zespół kameralny (1975),
  • Images II na dowolny instrument smyczkowy solo (1975),
  • Interludia romantyczne na fortepian (1976),
  • Variant na zespół instrumentalny (1976),
  • Speranza na flety i fortepian (1976),
  • Vox na dowolny instrument dęty solo (1977),
  • Dialoghi na 2 fortepiany (1977),
  • Spectra na perkusję solo (1980),
  • Mater mea na chór mieszany a cappella do słów Krzysztofa Kamila Baczyńskiego (1982),
  • Apasionante na 2 instrumenty (smyczkowy i dęty blaszany) (1983),
  • Concerto na dowolny instrument smyczkowy i orkiestrę (1985–1986),
  • Pax in terra I na głos żeński, 4 zespoły gitarowe i dzwony rurowe (1987),
  • Pax in terra II na głos żeński, perkusję i organy (1988),
  • Prolog na trąbkę i organy (1990),
  • Adoramus na chór mieszany a cappella (1991),
  • Hosanna I na chór mieszany i 4 instrumenty (1993),
  • Kolęda I (Aby miłość stała się) na chór mieszany a cappella do słów Anny Bernat i Jana Węcowskiego (1995),
  • Regina caeli na chór mieszany a cappella (1995),
  • De profundis na chór mieszany i orkiestrę (1998),
  • Ave. Alleluia. Amen I na chór mieszany a cappella (2000),
  • Con-Son na orkiestrę smyczkową (2001),
  • Dix na kwintet instrumentów dętych blaszanych (2002),
  • Visions II na orkiestrę smyczkową (2003),
  • Visions III na kwartet smyczkowy (2003),
  • Dies irae na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2004),
  • Hymnus na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2005),
  • Libera me I na chór mieszany a cappella (2005),
  • Pax in terra III na chór żeński, smyczki i perkusję (2007),
  • Sanctus na chór mieszany a cappella (2009),
  • Hosanna II na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2009),
  • Kolęda II (Bóg przyszedł na świat) na bas i chór mieszany do słów Anny Bernat i Jana Węcowskiego (2010),
  • Dynamics II na 6 perkusistów (2010),
  • Lux na chór mieszany a cappella (2010),
  • Pater noster na chór mieszany a cappella (2011),
  • Ave. Alleluia. Amen II na 6 głosów męskich (2011),
  • Cantus na 6 saksofonów (2012),
  • Kołysanka II na chór mieszany a cappella (2012),
  • Gloria I na chór żeński a cappella (2012),
  • Gloria II na chór mieszany a cappella (2012),
  • Ave. Alleluia. Amen III na sekstet wokalny (2013),
  • Libera me II na chór żeński a cappella (2013),
  • Alleluia na chór mieszany a cappella (2014),
  • Kołysanka III na chór mieszany a cappella (2014),
  • Dona eis requiem I na chór mieszany a cappella (2015),
  • Dona eis requiem II na chór żeński a cappella (2016),
  • Lumen na chór żeński a cappella (2016),
  • Laudate na chór mieszany a cappella (2017),
  • Symfonia na orkiestrę symfoniczną (2017),
  • Toccatina na orkiestrę smyczkową (2019),
  • Pax in terra IV na orkiestrę symfoniczną i chór żeński (2021-2022).

Każda z kompozycji odzwierciedla nie tylko umiejętności Borkowskiego jako kompozytora, ale i jego unikalne podejście do muzyki, które zasługuje na uznanie w świecie muzycznym.

Dyskografia

LP

W dyskografii Marian Borkowskiego znajduje się wiele ważnych nagrań w formacie LP, które ukazały się w latach 1975-1987. Oto ich lista:

  • Kolęda dziecięca – Veriton SXV 772 (1975),
  • 3 Baśnie wg Andersena – Veriton SXV 805 (1978),
  • Interludia romantyczne – Veriton SXV 806 (1979),
  • Vox – ProViva ISPV 102 (1980),
  • Dialoghi – Veriton SXV 817 (1981),
  • Vox – Polskie Nagrania • Muza SX 1806 (1982),
  • Kolęda I (Aby miłość stała się) / Kolęda II (Bóg przyszedł na świat) – Veriton SXV 896 (1984),
  • Mater mea – Veriton SXV 897-898 (1985),
  • Images II – Polskie Nagrania • Muza SX 2459 B (1986),
  • Speranza / Fragmenti / Spectra / Images II – ProViva ISPV 137 (1987),
  • Psalmus – Veriton SXV 882 (1987),
  • Speranza – Veriton SXV 870 (1987),
  • Fragmenti – Polskie Nagrania • Muza SXL 0827 (1987).

CD

Marian Borkowski wzbogacił swoje osiągnięcia o wiele albumów na płytach CD, które wydawano od 1989 do 2021 roku. Oto wybrane tytuły:

  • Fragmenti – Olympia Compact Discs Ltd. OCD 316 (1989),
  • Interludia romantyczne / Dialoghi – Olympia Compact Discs Ltd. OCD 394 (1993),
  • Pax in terra II – Polonia Records CD 020 (1994),
  • Spectra – Polonia Records CD 027 (1994),
  • Images II – Polonia Records CD 028 (1994),
  • Regina caeli – DUX 0251 (1996),
  • Kolęda I (Aby miłość stała się) – DUX 0275 (1996),
  • Kolęda I (Aby miłość stała się) / Kolęda II (Bóg przyszedł na świat) – Gamma GCD 017 (1997),
  • 3 Baśnie wg Andersena – MTJ 022 (1997),
  • Kolęda I (Aby miłość stała się) / Kolęda II (Bóg przyszedł na świat) – GM Records GMM 253-2 (1998),
  • Adoramus – DUX 0108 (1998) (nominacja do nagrody Fryderyk – 1998),
  • Psalmus – Acte Préalable AP 0005 (1998),
  • Norwidiana 75 – Acte Préalable AP 0008 (1998),
  • Fragmenti – Keimyung University CD (1999),
  • Toccata/Fragmenti – Acte Préalable AP 0016 (1999),
  • Pax in terra II / Limits / Adoramus / Regina caeli / Variant / Hosanna I / Dram / De profundis – Acte Préalable AP 0038 (1999),
  • Toccata – MT 2006/6 (2000),
  • Dram / Hosanna I / De profundis – PBR CD-R 001 (2000),
  • De profundis / Selection for 5 – Acte Préalable AP 0011/12 (2001),
  • Hosanna I – Acte Préalable AP 0098 (2001),
  • Ave • Alleluia • Amen – Acte Préalable AP 0100 (2001) (nominacja do nagrody Fryderyk – 2001),
  • Variant – Global Sound Media CD 001 (2002),
  • Variant – DUX 0393 (2002) (nominacja do nagrody Fryderyk – 2002),
  • Images III – Acte Préalable AP 0107 (2004) (2 nominacje do nagrody Fryderyk – 2004),
  • Ave • Alleluia • Amen – Acte Préalable AP 0100 (2004) (2 nominacje do nagrody Fryderyk – 2004),
  • Vox / Dram – Acte Préalable AP 0109 (2004) (nominacja do nagrody Fryderyk – 2004),
  • Pax in terra II – Acte Préalable AP 0133 (2005) (2 nominacje do nagrody Fryderyk – 2005),
  • Psalmus – DUX 0522-23 (2005) (nominacja do nagrody Fryderyk – 2005),
  • Dies irae – Acte Préalable AP 0197 (2005),
  • Speranza / Selection for 5 / Norwidiana 75 – The Mystery of the writing CD (2006),
  • Prolog / Toccata / Images II / Psalmus / Dialoghi / Vox / Visions I / Fragmenti / Speranza / Spectra – Musica Sacra Edition MSE 010 (2006),
  • Dies irae – Musica Sacra Edition MSE 011 (2006) (2 nominacje i nagroda Fryderyk – 2006),
  • Libera me – Musica Sacra Edition MSE 018 (2008) (nominacje do nagrody Fryderyk – 2009),
  • Hymnus / Pax in terra II / Adoramus / Regina caeli / De profundis / Ave • Alleluia • Amen / Libera me / Hosanna I / Dies irae – Musica Sacra Edition MSE 020 (2008) (2 nominacje do nagrody Fryderyk – 2009),
  • Sanctus – MFMS Gaude Mater / Polskie Radio Program II, CD (2009),
  • Kolęda II (Bóg przyszedł na świat) – Musica Sacra Edition MSE 027 (2010) (nagroda Fryderyk – 2011),
  • Limits / Selection for 5 / Variant / Visions II / Dynamics II / Norwidiana 75 / Dram – Musica Sacra Edition MSE 030 (2010) (2 nominacje do nagrody Fryderyk – 2011),
  • Ave • Alleluia • Amen – Musica Sacra Edition MSE 028 (2011),
  • Mazurek – DUX 0795 (2011),
  • Marian Borkowski – Choral Works DUX 0995 (2013) (2 nominacje i nagroda Fryderyk – 2014),
  • Limits / De profundis / Pax in terra II / Visions II / Dram / Hymnus / Variant / Dies irae – DUX 1149 (2014) (nominacja do nagrody Fryderyk – 2015),
  • Images II – DUX 1225 (2015),
  • Toccata / Images II / Psalmus / Interludes romantiques / Vox / Visions I / Fragmenti / Spectra – DUX 1279 (2015) (nominacja do nagrody Fryderyk – 2016),
  • Dynamics II – Chopin University Press UMFC CD 051 W (2016),
  • Dona eis requiem II – Requiem Records 162/CHORD 01 (2018) (nominacja do nagrody Fryderyk – 2019),
  • Interludes romantiques pour piano – Requiem Records / Opus Series 46 (2020),
  • Prolog – Chopin University Press UMFC CD 152 (2021).

Publikacje (wybór)

Marian Borkowski ma na swoim koncie wiele interesujących publikacji, które obejmują różnorodne zagadnienia związane z muzyką. Poniżej znajduje się wybór jego najważniejszych prac, które dokumentują zarówno teoretyczne jak i praktyczne aspekty tworzenia i analizy dzieł muzycznych.

  • Zagadnienia formy muzycznej w utworach dodekafonicznych Weberna, „Res Facta” nr 6, PWM, Kraków 1972,
  • Jugosłowiańska Trybuna Kompozytorska – Opatija 1972, „Ruch Muzyczny” 1973 nr 4,
  • Le rôle de la technique sérielle dans le développement de la muzyki contemporaine polonaise, Seul 1988,
  • O myśleniu muzycznym (dwa utwory Stanisława Moryto), „Heksis” 1995 nr 2(3), s. 26–28, ISSN 1234–2114,
  • Nowy program Teorii Muzyki (ogólne założenia i plan studiów), „Heksis” 1996 nr 3, s. 63–70, ISSN 1234–2114,
  • Serial Structuring in Webern’s Dodecaphonic Compositions, w: Księga International Seminar for the Contemporary Music, Kwangju (Korea Południowa) 1999,
  • Elementy mojego języka muzycznego, w: I Sympozjum Kompozytorskie Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina (pod red. Alicji Gronau-Osińskiej), Zeszyty Naukowe nr 42, Wydawnictwo AMFC, Warszawa 1999, s. 82–89, ISSN 0239-4812,
  • My musical language, w: Księga International Seminar for the Contemporary Music, Kwangju (Korea Południowa) 1999,
  • O sztuce kompozycji. I i II Refleksja, „Quo Vadis” 2002 nr 1, s. 22–23, ISSN 1427–6828,
  • Glosa, w: Potencjał kompozycyjny utworów na instrumenty solowe. III Sympozjum Kompozytorskie Akademii Muzycznej im. F. Chopina (pod red. nauk. Marian Borkowskiego i red. Alicji Gronau-Osińskiej), Wydawnictwo AMFC, Warszawa 2003, s. 99–101, ISBN 83-89444-07-0,
  • Akt twórczy kompozytora. Refleksja III, „Quo Vadis” 2003 nr 1–4, s. 59, ISSN 1427–6828,
  • Zagadnienia strukturowania seryjnego w twórczości dodekafonicznej Weberna, w: Teksty o muzyce współczesnej (pod red. Mariana Borkowskiego i Alicji Gronau-Osińskiej), Zeszyt Naukowy nr 59, Wydawnictwo AMFC, Warszawa 2004, s. 57–85, ISSN 0239–4812,
  • Pięć refleksji o sztuce kompozycji, w: „Musica Sacra Nova” nr 1, Warszawa 2007,
  • Problem harmoniki w „Miniaturach” Artura Malawskiego, w: Z zagadnień muzyki XX i XXI wieku (pod red. Marcina Tadeusza Łukaszewskiego), „Musica Sacra Nova” nr 3–4, Warszawa 2009/2010, s. 66-100, ISSN 2080–766X.

Bibliografia (wybór)

Marian Borkowski, znany i szanowany muzyk i pedagog, opublikował wiele prac, które ukazują zarówno jego osiągnięcia, jak i znaczenie w polskiej muzyce oraz nauce. Poniżej przedstawiamy wybór niektórych z jego najważniejszych publikacji:

  • Borkowski Marian, w: The International Biographical Centre, Cambridge, England: Dictionary of International Biography, International Leaders in Achievement, International Who’s Who of Intellectuals, International Who’s Who in Music, International Who’s Who in Community Service, Men of Achievement, International Who’s Who in Music and Musicians’ Directory, The World Who’s Who of Musicians, The 2000 Outstanding Intellectuals of the 21st Century, 5000 Personalities of the World, The Contemporary Who’s Who,
  • Borkowski Marian, w: The American Biographical Institute, Inc., Raleigh (North Carolina, USA): Five Hundred Leaders of Influence, 5000 Personalities of the World, The International Directory of Distinguished Leadership, The Contemporary Who’s Who,
  • Borkowski Marian. Encyklopedia Muzyki (pod red. Andrzeja Chodkowskiego), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995 (wyd. I), 2001 (wyd. II),
  • Borkowski Marian. Wielka Encyklopedia PWN (pod red. nacz. Jana Wojnowskiego), tom 4, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2001,
  • Borkowski Marian. Złota Księga Nauki Polskiej 2000 – Naukowcy Przełomu Wieków (pod red. Krzysztofa Pikonia), Wydawnictwo „Helion”, Gliwice 2001,
  • Borkowski Marian. Who is Who w Polsce. Leksykon biograficzny, tom I, wydanie I, Hübners Who is Who, Verlag für Personenenzyklopädien AG, Zug 2002,
  • Borkowski Marian. Złota Księga Nauk Humanistycznych, 2004 (pod red. Krzysztofa Pikonia), Wydawnictwo Helion, Gliwice 2004,
  • Borkowski Marian. Encyklopedia Actus Purus. Kto jest kim w Polsce 2004 (pod red. Macieja Romana Bombickiego), tom I, Polska Narodowa Oficyna Wydawnicza Poznań 2004,
  • Borkowski Marian. Złota Księga Nauki Polskiej – Naukowcy Zjednoczonej Europy (pod red. Krzysztofa Pikonia), Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006,
  • Borkowski Marian. Współcześni uczeni polscy. Słownik biograficzny (pod red. Janusza Kapuścika) tom V, Suplement A-Ż, Ośrodek Przetwarzania Informacji, Warszawa 2006,
  • Borkowski Marian. Leksykon Polskich Muzyków Pedagogów (pod red. Katarzyny Janczewskiej-Sołomko), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008,
  • Borkowski Marian. Who’s Who in the World•2009, 26th Edition, Marquis Who’s Who, New Provodence (New Jersey, USA) 2009,
  • Borkowski Marian. International Who’s Who in Classical Music 2010 (ed. Robert J. Elster), 26th Edition, Europa Biographical Reference Series, Routlege (Taylor a. Francis Group), London – New York 2010,
  • Ekspresja formy – ekspresja treści. Marianowi Borkowskiemu w siedemdziesięciolecie urodzin (Księga Jubileuszowa pod red. Alicji Gronau-Osińskiej), Akademia Muzyczna im. F. Chopina w Warszawie, Warszawa 2004, ss. 449,
  • Gronau-Osińska Alicja, Działalność pedagogiczna Mariana Borkowskiego (z aneksem), w: Studia nad twórczością Mariana Borkowskiego (pod red. Marcina Tadeusza Łukaszewskiego), Musica Sacra Nova nr 2, Warszawa 2008, s. 111–160,
  • Iwona Lindstedt: Borkowski Marian. W: Elżbieta Dziębowska: Encyklopedia muzyczna PWM. T. ab suplement. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1998, s. 62−63. ISBN 978-83-224-0492-8. OCLC 470131186. (pol.),
  • Łukaszewski Marcin, Borkowski Marian, w: Almanach Kompozytorów Akademii Muzycznej im. F. Chopina (pod red. Alicji Gronau-Osińskiej), tom I, Akademia Muzyczna im. F. Chopina w Warszawie, Warszawa 2004 (wyd. I), 2006 (wyd. II), s. 69–103,
  • Łukaszewski Marcin, Borkowski Marian, w: Kompozytorzy polscy 1918-2000 (pod red. Marka Podhajskiego), tom II, Gdańsk –Warszawa 2007, s. 111–120,
  • Łukaszewski Marcin Tadeusz, Kalendarium życia, twórczości i działalności Mariana Borkowskiego, w: Studia nad twórczością Mariana Borkowskiego (pod red. Marcina Tadeusza Łukaszewskiego), Musica Sacra Nova nr 2, Warszawa 2008, s. 17–45,
  • Studia nad twórczością Mariana Borkowskiego (pod red. Marcina Tadeusza Łukaszewskiego), Musica Sacra Nova nr 2, Warszawa 2008,
  • Spotkania z Mistrzem. Marian Borkowski w oczach uczniów i przyjaciół (pod red. Marcina Tadeusza Łukaszewskiego i Alicji Gronau-Osińskiej), Musica Sacra Edition, Warszawa 2014, ss. 252,
  • Wymiary czasu, przestrzeni i ciszy w muzyce Mariana Borkowskiego (pod red. Alicji Gronau-Osińskiej), Chopin University Press, Warszawa 2020, ss. 462,
  • Borkowski Marian. Who is Who w Polsce. Leksykon biograficzny, wyd. 11, Hübners Who is Who, Verlag für Personenenzyklopädien AG, Zug 2012.

Przypisy

  1. Łukaszewski Marcin Tadeusz, Życie, działalność i twórczość kompozytorska Mariana Borkowskiego – rekonesans, „Seminare. Poszukiwania Naukowe” 2016 nr 2 (tom 37), s. 187-199.
  2. Marcin Tadeusz Łukaszewski, Marian Borkowski, [biogram w:] Polish Composers 1918-2000, red. by Marek Podhajski, Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Gdańsk – Lublin 2013, s. 357-363.
  3. Marian Borkowski – Jubileusz 80-lecia urodzin, red. Piotr Borkowski i Marcin Tadeusz Łukaszewski, United Arts Promotion a. Development i Instytut Musica Sacra, Warszawa 2014. ISBN 978-83-938696-1-9.
  4. Ekspresja formy – ekspresja treści. Marianowi Borkowskiemu w siedemdziesięciolecie urodzin, księga jubileuszowa, red. Alicja Gronau-Osińska, Akademia Muzyczna im. F. Chopina, Warszawa 2004.
  5. Studia nad twórczością Mariana Borkowskiego, red. Marcin Tadeusz Łukaszewski, „Musica Sacra Nova” nr 2, Warszawa 2008.
  6. Marcin Tadeusz Łukaszewski, Marian Borkowski, [biogram w:] Almanach Kompozytorów Akademii Muzycznej im. F. Chopina, red. Alicja Gronau-Osińska, tom 1, wyd. II, AMFC, Warszawa 2006.
  7. Złota Księga Nauki Polskiej – Naukowcy Zjednoczonej Europy, red. Krzysztof Pikoń, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006.
  8. Współcześni uczeni polscy. Słownik biograficzny, red. Janusz Kapuścik, tom V, suplement A-Z, Ośrodek Przetwarzania Informacji, Warszawa 2006.
  9. Marcin Tadeusz Łukaszewski, Marian Borkowski, [biogram w:] Kompozytorzy polscy 1918-2000, tom II Biogramy, red. M. Podhajski, Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki, Akademia Muzyczna im. F. Chopina, Gdańsk – Warszawa 2005.
  10. Marian Borkowski, [biogram w:], Who is who w Polsce, wydanie 1, Hübners blaues Who is Who, Verlag für Personenenzyklopädien AG, Zug (Schweiz) 2002.
  11. Marian Borkowski, [biogram w:], strona internetowa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, dostęp: 15.03.2019.
  12. Strona internetowa Polskiego Centrum Informacji Muzycznej, dostęp: 15.03.2019.
  13. Marian Borkowski, [biogram w:] strona internetowa M. Borkowskiego (ang.), www.marianborkowski.pl, dostęp: 15.03.2019.
  14. Marian Borkowski, [biogram w:], Lindstedt Iwona, Encyklopedia Muzyczna PWM, część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej, tom a-b – suplement, PWM, Kraków 1998.

Oceń: Marian Borkowski

Średnia ocena:4.67 Liczba ocen:11