Olga Hans


Olga Dagmara Hans, urodzona 30 maja 1971 roku w Pabianicach, jest znaną polską kompozytorką, której prace zyskały uznanie zarówno w kraju, jak i za granicą.

Jej twórczość muzyczna obejmuje różnorodne gatunki, co czyni ją jedną z bardziej interesujących osobistości współczesnej muzyki polskiej.

Życiorys

Olga Hans jest wybitną postacią w świecie muzyki, której edukacja rozpoczęła się w Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie doskonaliła swoją wiedzę z zakresu teorii muzyki pod okiem Franciszka Wesołowskiego. Jej nauka kompozycji odbywała się pod opieką Jerzego Bauera, co miało kluczowy wpływ na rozwój jej twórczości kompozytorskiej.

Olga aktywnie uczestniczyła w licznych kursach kompozytorskich, w tym w Łodzi (organizowanym przez Alexandra Mullenbacha), a także w Krakowie, gdzie brała udział w II Letnich Kursach Muzyki Współczesnej. Poza tym spędzała czas w Radziejowicach, biorąc udział w XIX Międzynarodowych Kursach dla Młodych Kompozytorów, oraz w Enschede w Holandii, gdzie doskonaliła swoje umiejętności artystyczne.

W 2010 roku uzyskała habilitację w zakresie sztuki muzycznej w specjalności kompozycja i teoria muzyki. Od 1997 roku jest związana z łódzką Akademią Muzyczną, gdzie obecnie (stan na 2020 rok) pełni funkcję profesora w Katedrze Kompozycji. Aktywnie współuczestniczy w organizowanych tam wydarzeniach muzycznych, w tym w cyklu koncertów oraz wykładów poświęconych nowej muzyce, znanym jako „Musica Moderna”.

W swoim dorobku artystycznym ma szereg kompozycji, w tym Koncert wiolonczelowy na prawą rękę stworzony w 2008 roku specjalnie dla wiolonczelisty Dominika Połońskiego. Prawykonanie tego ważnego utworu miało miejsce 18 lutego 2009 roku w Warszawie.

W 2022 roku Olga Hans została uhonorowana Brązowym Krzyżem Zasługi, co stanowi potwierdzenie jej znaczącego wkładu w rozwój kultury muzycznej w Polsce.

Wybrane kompozycje

Oto zestawienie wybranych kompozycji Olgi Hans, które ukazuje jej szeroki wachlarz twórczości polskiej kompozytorki. Wśród jej dzieł znaleźć można zarówno utwory na instrumenty solowe, jak i na różnorodne zespoły. Warto zaznaczyć, że niektóre z nich dedykowane są znanym postaciom ze świata kultury.

  • Elegia na wiolonczelę i fortepian (1993),
  • Improwizacja na flet solo (1994),
  • Fantazja na gitarę solo (1994),
  • Close to the Scent of Jazz na 4 trąbki, 4 puzony i kontrabas (1995),
  • Wersy na kwartet smyczkowy (1996); dedyk. karlowi Dedeciusowi,
  • Cantus. Fantazja chorałowa na ork. (1997),
  • Koncert skrzypcowy (1997),
  • Capriccio na skrzypce i fortepian (1998),
  • II kwartet smyczkowy (1998),
  • Pieśni słoneczne na 7 wiolonczel (1999),
  • Sonata in modo antico na kwintet dęty blaszany (1999),
  • Psalm na chór mieszany i organy/ a cappella (2000),
  • Elegia na skrzypce solo i ork. (2001),
  • Da suonare a tre na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2001),
  • III kwartet smyczkowy (2004),
  • Litania na chór mieszany (2002),
  • Sequentia dla Prof. F. Wesołowskiego w dniu 90. rocznicy urodzin na smyczki i organy (2004),
  • Sonata na wiolonczelę solo (2004); dedyk. D. Połońskiemu,
  • Locus solus na oktet wiolonczelowy (2004),
  • Thyrsos na instrumenty dęte blaszane i perkusję (2004),
  • IV kwartet smyczkowy (2004); dedyk. Kwartetowi Śląskiemu,
  • Trzy psalmy staropolskie na chór mieszany (2005),
  • Miniatura na wiolonczelę i fortepian (2006); dedyk. J. Bauerowi w 70. urodziny (2006),
  • Arabeska na kwartet smyczkowy (2007),
  • Kreuzeriana – kartka ze szkolnego albumu na ork. smyczkową (2007),
  • Nokturny na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2007),
  • Preludia elegijne na flet i kwartet smyczkowy (2007),
  • Koncert wiolonczelowy na prawą rękę (2008); dedyk. D. Połońskiemu,
  • V kwartet smyczkowy „Winter lay” (2011); dedyk. D. Połońskiemu,
  • Entélecheia, symfonia koncertująca na perkusję, wiolonczelę i ork. (2012),
  • Let’s play – for Evelyn and Dominik na marimbę i wiolonczelę (2013),
  • Preludia elegijne nr 2 na flet, flet altowy i ork. (2013),
  • Dróżki, ścieżki, suita z tematów ludowych na chór dziecięcy i ork. (2014),
  • Chwila z muzyką na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2014).

Przypisy

  1. a b c Olga Hans [online], Polskie Centrum Informacji Muzycznej, 01.12.2014 r. [dostęp 27.10.2020 r.]
  2. Połoński: zagram na wiolonczeli nowy koncert na prawą rękę. muzyka.onet.pl, 17.12.2009 r. [dostęp 28.04.2018 r.]
  3. a b c d e Pedagodzy Akademii Muzycznej w Łodzi – dr hab. Olga Hans, prof. AM. Akademia Muzyczna w Łodzi. [dostęp 28.04.2018 r.]
  4. M.P. z 2022 r. poz. 1141

Oceń: Olga Hans

Średnia ocena:4.99 Liczba ocen:7